Clara Lodewick – Merel. Dupuis, 2023. 160 pagina’s. € 32,50
Merel is vrouw van rond de vijftig. Ze houdt eenden en doet mee aan vogelwedstrijden. Een van haar concullega’s is ook haar minnaar, Maarten, maar hij is een stuk jonger. Merel woont in een plattelandsgemeente waar ze veel vrijwilligerswerk doet voor de plaatselijke voetbalclub. Op de club is ze ‘een van de mannen’, in het dorp roddelen de vrouwen over haar omdat ze ongrijpbaar is. Een van de mannen op de club is Geert. Hij heeft een slecht huwelijk met zijn Suzie. Ze hebben een zoon, Finn. Die lijdt ernstig onder het geruzie van zijn ouders. Als Geert met zijn gezin bij een huwelijk aanwezig is en Suzie vroeg weg wil, neemt Merel het voor Geert op. Dat had ze beter niet kunnen doen. Suzie ziet nu ineens in Merel de reden voor haar slechte huwelijk. Ze begint de roddels ernstiger te maken en stookt het dorp tegen Merel op. Langzamerhand beginnen de mensen zich van Merel af te wenden, zelfs haar beste vrienden op de voetbalclub. En ook de jongeren uit het dorp pikken de roddels op en spreken af Merel is flink schrik aan te jagen en te straffen voor alle rotzooi die haar in het roddelcircuit worden toegedicht. Die pesterij gaat heel ver, zo ver dat Maarten suggereert de politie in te schakelen. Maar Merel wil het zelf oplossen. Als Finn die zich als meelopertje heeft laten verlokken om aan de pesterijen mee te doen, zijn excuses gaat aanbieden aan Merel, lijkt de sfeer te veranderen. Finn klaagt zijn nood bij Merel, ze raken bevriend, Merel laat Finn wat klusjes rond het huis en met haar eenden doen. Finn is dus de eerste die voor Merel kiest. Maar wie gaat daar allemaal in mee? En komt het weer goed tussen Merel en haar dorpsgenoten?
Merel is een typisch voorbeeld van het reilen en zeilen in een kleine gemeenschap. Het verhaal van iemand die niet in de pas loopt met de rest en dus als buitenbeentje geldt. En buitenbeentjes worden op den duur vanzelf ook een gevaar en vaak de zondebok. De Brusselse Clara Lodewick debuteert met deze knappe graphic novel die zowel wat betreft verhaal als wat betreft het tekenwerk op een hoog niveau staat. Niet voor niets zat ze in de voorselectie van het stripfestival van Angoulême. Zó debuteren is de lat hoog leggen!